Background image

Személyiségfejlesztő kommunikáció az oktatásban
– hogy a gyermek és a pedagógus is ki tudjon bontakozni.

SZUPERVÍZIÓ

Az alábbiakban ismertetjük, milyen speciális támogatási formát jelent a szupervízió. A szupervíziót erre speciálisan kiképzett szakember nyújtja, szükség esetén szervezetfejlesztő kolléga bevonásával. Egyéni szupervízióra az alább található időpont-foglalási linken lehet jelentkezni; csoportos szupervízió igényléséhez kérjük, írjon emailt a mellékelt űrlapon, ezt követően egyeztetjük a helyzetnek megfelelő egyedi akciótervet.

  • Nem boldogulsz egy tanítványoddal?
  • Nem találsz hangot a szülőkkel?
  • Máshogy gondolkodsz, mint a kollégáid?
  • Elbizonytalanodtál a tudásodban vagy a hivatástudatodban?
  • Néha elmerengsz, hogy szereted-e még egyáltalán a gyerekeket?
  • Pályakezdeti szorongás gyötör, az ideálok és a valóság ütközései?
  • Kiégéssel, fáradtsággal küzdesz vagy kudarc, megingott szakmai önbecsülés gyötör?

Ha ez, vagy bármi más okoz nehéz napokat a pedagógusi munkáddal, tevékenységeddel kapcsolatban, akkor szupervízióban a helyed! De mi is igazából a szupervízió?

Mi a szupervízió?

A szupervízió olyan segítői műfaj, amely mély önismereti igénnyel dolgozik, de kimondottan a szakmád gyakorlásában támogat – annak minden vonatkozását beleértve: a kompetenciádat, a szakmaszeretet vagy csalódás, önbizalom vagy elbizonytalanodás dimenzióit; azt amihez biztosan értesz és ahol jól jönne egy kis támogatást vagy lenne kérdésed. A legapróbb gyakorlati fogástól a legelvontabb filozófiai mélységekig bármit felvethetsz, az biztos, hogy a szakmai éned minden aspektusában támogatást és konkrét segítséget is kapsz.

A szupervízió abban támogat, hogy jól tudd szolgálni és fejleszteni azt, akit Te fejlesztesz – de úgy, hogy közben te magad és jól érezd magad, fejlődhess, kibontakozhass, sikerélménnyel mehess haza a munkából. Pontos, árnyalt, egyedi helyzetfeltárás alapján keresünk gyakorlati megoldást az adott elakadásra, miközben elsajátíthatod azt a tudást is, amely alapján a megoldást generáltuk.

Egyben ajándék, kényeztetés, lelki támasz és kézzelfogható gyakorlati segítség forrása bármely pedagógus vagy egyéb oktatási szereplő számára. Lehetőség arra, hogy ne egyedül küzdj a szakmai életedben, hanem legyen kivel megosztani munkádnak azokat a perceit, amik a legtöbb álmatlan éjszakát, fejtörést, szorongást vagy félelmet, frusztrációt, tehetetlenséget, vagy esetleg ezekkel összefüggő szégyenérzetet okozzák.

A szupervízióban az ítéletmentes elfogadás és védettség légkörében, ugyanakkor pontosan definiált szerződés keretei között, ésszerű és célszerű fogalmi eszközökre támaszkodva tudunk reflektálni szakmai szereped számos szintjére és vetületére, konkrét elakadásaira és problémáira.

A szupervízió nem terápia, de adott esetben terápiás hatásúnak is bizonyulhat, hiszen az adott konkrét nehézség feloldásán túl mindenkor kimondatlanul is célja a résztvevő szakember személyes és szakmai fejlődésének továbbvitele.

Miben segíthet a szupervízió?

A szupervíziós folyamat ítéletmentes, támogató és célorientált problémamegoldó, tanulási és személyiségfejlesztési folyamat. Ennek során a szupervízor és ügyfele az utóbbi szakmai tevékenységének elakadásait igyekszik meghaladni. A szupervízió közösen megalkotott folyamat, amelynek kimeneteléért a szupervízor és ügyfele közösen és egyenlő mértékben felelős.

A szupervíziós folyamat tanulási folyamat, amely tiszteletben tartja a fokozatos fejlődés elvét: „mindenkit onnan fejlesztünk, ahol éppen tart.” Ezért bármely szakember vagy szakember-jelölt részvétele esetén a folyamat ítéletmentes, támogató, ugyanakkor szakmailag elfogulatlan légkörben zajlik. Ezzel törekszik a szakember és ügyfele együttes védelmére, a szakmai felelősségtudat és kompetencia követelményeinek érvényesülésére.

A szupervízió többek között a következőkben nyújt segítséget:

  • Konkrét szakmai elakadások elemzése és kiutak, akciótervek megfogalmazása.
  • Szakmai szerep és identitás: hogyan értelmezed és éled meg a szakmai szerepedet...
  • Saját testi és mentális jóléted és szükségleteid: egészség, motiváltság, töltődés, kiégés-prevenció, elismertség.
  • Önismeret fejlesztése...
  • Szakmádhoz vagy munkakörödhöz való viszonyod...
  • A szakmai életpálya fázisai és azok tipikus nehézségei...
  • Szerződés-elemzés...
  • Szakmai folyamatok mélyén meghúzódó pszichés folyamatok tudatosítása.
  • Tudásátadás, tudásforrások azonosítása...
  • Etikai és normatív reflexió...
  • Határtartási problémák...
  • Kultúra, környezet, kommunikáció...

Nehézségek és kiutak: a pedagógus speciális helyzete

Bármely pedagógus, legyen bár óvónő vagy egyetemi oktató, egy olyan összetett erőtérben fejti ki tevékenységét, amely legalább öt résztvevő szerződéses viszonyain alapul.

  • a szülő
  • a pedagógus
  • a gyermek
  • az oktatási intézmény
  • az állam

Ez az öt oldalú szerződésrendszer eleve bonyolult dinamikák erőterében helyezi el az oktatási folyamatot...

Ezt a célt szolgálja az egyéni és csoportos pedagógusszupervízió is.

Neveljünk föl együtt egy egészséges nemzedéket!

Hogy működik a pedagógusszupervízió?

A szupervíziót ingyenes ismerkedő, igényfelmérő beszélgetés előzi meg. Minden közölt információt bizalmasan kezelünk...

A physis-szemléletű szupervízió arra a meggyőződésre épül, hogy az a szakember dolgozik jól, aki jól érzi magát a bőrében, akinek ki vannak elégítve alapvető fizikai, érzelmi, mentális és szakmai szükségletei...

Fontos látni, hogy a fent jelzett vektorok végső soron egy irányba mutatnak: a pedagógus érdeke, a gyermek érdeke, a szülő, az iskola és a tágabb társadalom érdeke ideális esetben egybeesik...

Ha jelentkezne vagy kérdezne, kérjük, töltse ki az alábbi űrlapot: