Személyiségfejlesztő kommunikáció az oktatásban
– hogy a gyermek és a pedagógus is ki tudjon bontakozni.
Alább ismertetjük, hogy a Physis Pedagógiai Program hogyan segíti a pedagógusokat akár jó adottságú, akár problémás gyerekek vagy SNI-s tanulók személyiségfejlődését és teljesítményét támogatni pozitív kommunikációval, pozitív pedagógiai eszközökkel; mégpedig számos színtéren a pedagógus alapképzéstől az akkreditált továbbképzésig, s ezzel miként segíti a pedagógus kiégés és az iskolai konfliktusok megelőzését.
Részletekbe menő szakmai leírást az itt található tanulmányban olvashat.
MI EZ?
A pozitív pedagógia egy igen tág terület a pedagógián belül – ide soroljuk mindazokat a pedagógiai irányzatokat és módszereket, amelyek a pozitív pszichológia szakmai-értékrendi alapjain állnak, annak kulcsfontosságú gondolkodóira építenek. Ezen a tág irányzaton belül a Physis Pozitív Pedagógia az Eric Berne tranzakcióanalitikus elmélete által fémjelzett szűkebb iskolát és módszertant képviseli. Hazánkban a pozitív pedagógiának már számos képviselője tevékenykedik, ezek egymást kiegészítve, egymással kompatibilisan fejtik ki áldásos tevékenységüket.
Minden pedagógus megérdemli a támogatást! Pedagógus továbbképzés, pedagógus szupervízió
A Physis Pozitív Pedagógiai Intézet olyan szakmai és érzelmi támogatóközpont, ahol bármely pedagógus, pedagógusjelölt vagy pedagógusképző megtalálja a pillanatnyi igényének és helyzetének megfelelő segítséget. Bármire legyen is szükség – ismeretekre, készségekre, egyedi problémamegoldásra vagy biztatásra és erkölcsi támogatásra – az egyetemi pedagógus alapképzéstől az akkreditált vagy igényre szabott pedagógus továbbképzésen át az online vagy élő egyéni pedagógus szupervízióig számos formában és csatornán hozzáférhető az a sok év alatt felhalmozott tudás, szemlélet, tapasztalat, amelyet a Physis Pedagógia Program magában foglal.
Nézzen körül a weboldalon és írjon emailt – minden további egyeztetés már a konkrét igények tekintetbe vételével személyes formában történik.
Fegyelmezés és fejlesztés sérülés nélkül?
Mit kínál a pedagógusnak a Physis Pedagógiai Program?
A Physis Pedagógia olyan módszer és tananyag, amely egységes pozitív kommunikációs készségtárat ad a pedagógus kezébe, hogy ő érzelmileg biztonságos, ugyanakkor a teljesítményt és a szabályozottságot ösztönző érzelmi környeztet tudjon kialakítani a gyerekek körül.
Ezzel saját munkakörnyezetét is kellemesebbé, nevelő-tanító munkáját eredményesebbé teheti, több sikerélményt, kevesebb stresszt él meg, javul szakmai önbecsülése és önreflexiós készsége.
Így egyszerre fejlődik számos kulcsfontosságú szakmai kompetenciája, amely segít, hogy megfeleljen a nevelés-tanítás törvényileg is előírt kettős kötelezettségének; elejét veheti a kiégésnek és javítja egyéb kapcsolatkezelési készségeit – kollégákkal, szülőkkel és a magánéletben egyaránt.
A módszert Dr. Frank Orsolya pszichológus, tranzakcióanalitikus tanácsadó, EASC minősített képző szupervízor, egyetemi docens fejlesztette ki, és eddigi használata során a pedagógusjelöltek és intézményvezetők legnagyobb megelégedésére szolgált. A hallgatók a rendkívül közvetlen gyakorlati hasznosulást emelik ki, miközben a készségek és technikák roppant mély és kiterjedt elméleti alapokon nyugszanak, amelyekkel szintén megismerkednek, hiszen ez nyújt széleskörű, maradandó tudást, amellyel későbbi elakadásaikat, eseteiket is képesek lesznek fogalmilag elemezni és feloldani. (Az esetelemzés, esetfeldolgozás – megfelelő időkeret esetén – a képzés egyik legnépszerűbb elemét alkotja.)
Gyakorlat és elmélet
Széles és korszerű tudományos és elméleti alapokra épül az a gyakorlati készségtár, amely azonnal bevethető kommunikációs eszközökből, technikákból, mikro-skillekből áll össze.
- Hogyan lehet úgy határokat állítani, hogy attól nem sérül a kapcsolat, hanem mélyül és erősödik, sőt: még a gyermek önbecsülése is fejlődik?
- Mi a dolgom az igazán elfogadhatatlan viselkedésekkel? Hogyan kezeljem a gyermeki agressziót, az osztálytermi konfliktust?
- Hogyan kezeljem – és hogyan ne a totyogók indulatviharait (köznapi nevén „hiszti” 😊)?
- Hogyan kommunikáljak sikeresen a különféle szülőkkel?
- Miért nem hallja meg a gyerek, amit mondok, és mitől fogja meghallani?
- Hogyan adjak pontos és reális visszajelzést a teljesítményre, ha nem akarom összezúzni az önbizalmát, de szeretném, hogy értse, hogy ez még nem elég?
- Mi a megfelelő viszonyulás a serdülőkhöz, hogy tiszteljenek is, és mégis hozzáférhetőek maradjunk egymás számára?
- Hogyan kezeljem azt, ha teljesen máshogy gondolkodom, mint a kollégáim?
- Mi a dolgom a nehéz sorsú, a súlyos gondokkal küzdő gyermekkel?
- Mely megszokott eszközök nem működnek ezekben a típushelyzetekben, és miért nem?
- Melyek működnek, és miért épp azok?
A Physis Pedagógiai Program speciális módszertana lehetővé teszi, hogy
- fejlődjön a pedagógus kommunikációs készsége a gyerekek, kollégák, szülők viszonylatában egyaránt;
- javuljon az empátiás készsége;
- az elmélet gyakorlati készséggé alakuljon át;
- fejlődjön a pedagógus önismerete, önkontrollja, több sikerélményhez jusson, megőrizze vagy visszanyerje szakmaszeretetét.
Honnan jön ez a furcsa nevű fogalom?
A physis a tranzakcióanalitikus pszichológia középponti fogalma – más szóval az egészséges emberi fejlődési és motivációs energia megnevezése Eric Berne személyiségelméletében, amelyet a magyar olvasó az Emberi játszmák, és a Sorskönyv című művekből ismerhetett meg. Az a természetes energia, amely előrehajtja az emberi személyiség kibontakozását, tanulását, fejlődését, gyógyulását, jó alkalmazkodását. Ez az, amitől kihajt a magból a növény, kisbaba lesz a szedercsírából; amitől begyógyul az ujjad, ha elvágod, amitől felcsillan a kisgyermek szeme, ha új játékot, új kihívást helyezünk elé.
A physis az a természetes őserő, amely minden élőlényben megnyilvánul. Ezzel az energiával gazdálkodunk, ezt formáljuk amikor a saját gyermekünket neveljük, vagy azokat a gyerekeket, akiket a szüleik a gondjainkra bíztak. A physis, az egészséges emberi testi-lelki energia, motiváció, lelkesedés, kötődés, kreativitás, tettvágy minden társadalom legdrágább kincse. Ezért fontos, hogy egy cseppjét se veszítsük el, ne pazaroljuk, ne törjük meg, hanem felszínre segítsük, gazdagítsuk, és hozzáértőn tereljük konstruktív, civilizált mederbe.
Ez azonban meglehetős hozzáértést igényel, hiszen az emberi személyiség rendkívül komplex rendszer, amelynek rétegei az idegrendszer fejlődésével rakódnak egymásra, és ez mindig más és más fejlődési szükségletekben, életkori jellemzőkben nyilvánul meg. 25-30 év, mire egy embergyerek elkészül, hiszen a prefrontális kéreg, ember mivoltunk letéteményese ekkorra fejezi be érését. A Physis Pedagógia Program térképeket ad, hogy ebben a feladatban eligazodj, és gyakorlati eszközöket, hogy a gyermek fejlődési energiájával a mindennapi kommunikáció során is jól tudj gazdálkodni.
Nem pluszfeladat, hanem könnyítés – pozitív kommunikáció a mindennapokban
A tanult kommunikációs eszközök használata semmilyen plusz időt vagy erőforrást nem igényel – csak annyit, hogy a megfelelő pontokon a megfelelő pár szót kapja a gyermek, az ahhoz méltó attitűddel, arccal, hanggal. Így az iskolai élet számtalan apró interakcióját használják ki arra, hogy ügyesen, hozzáértőn kiépítsük azt a pozitív, stabil érzelmi csatornát (raportot), amelyen át el tudjuk juttatni a gyermekhez a nevelést és a tudást. E sok célzott, pontszerű összehangolt használatával olyan érzelmi környezetet tudunk kialakítani a hetek, hónapok, évek során, amelyben a gyermek biztonságban érzi magát, megjutalmaz a bizalmával és az együttműködésével, amelyben tanítható állapotba tudjuk őt hozni, megragadni és irányítani a figyelmét, és az érdeklődését megragadva fejlődésre ösztönözni őt. Nem papírízű, uniform kommunikációs eszözökről van itt szó, hanem pszichológiailag megalapozott keretekről, amelyeket a pedagógus az adott helyzetnek és a saját mondanivalójának megfelelően tölt föl tartalommal – de amelyek elejét veszik a sérülésnek, a kapcsolattörésnek és segítenek, hogy a helyzetben rejlő nevelési, személyiségfejlesztési potenciált a lehető legteljesebben kihasználjuk.
Hagyjuk el, ami nem működik! – kommunikációs tévutak az oktatásban
Érdemes újat tanulni – hiszen az a kommunikációs eszköztár, amit egy-egy pedagógus akár a saját gyerekkorából, saját családjából hoz a tanítási helyzetbe és spontán, reflektálatlanul használ, sokszor épp neki: a pedagógusnak árt a legtöbbet. Sokan nem is értik, mivel idegenítik el, fordítják maguk ellen a gyermeket, aki aztán néma szabotázsba dermedve elszigetelődik, és ellenállást keletkezik benne.
Ezek a nem célravezető kommunikációs eszközök – idejétmúlt panelek, tanáros közhelyek vagy otthonról hozott mondataink, esetleg a nyers indulat kitörései – persze a gyermek jövőbeli esélyeit is rombolják és a csoportdinamikába is feszültséget, bizalmatlanságot hoznak. A képzés segít reflektálni arra, milyen pszichológiai mechanizmusok miatt tapasztaljuk, hogy ezek a panelek sokszor a legjobb szándék mellett is eredménytelenek, sőt károsak; és milyen mély pszichológiai törvényszerűségekre építve tudunk olyan kommunikációt generálni, amely segíti a bizalomtelt, egészséges raport és így a taníthatóság, szabályozhatóság kialakulását.
Rugalmasan alkalmazkodunk az igényekhez – az egyetemi pedagógusképzéstől az egyéni pedagógus szupervízióig
A Physis Pedagógiai Program mint tananyag, egyetemi tárgy vagy továbbképzési tanmenet rugalmasan adaptálható a mindenkori helyzethez és igényekhez, miközben megőrzi saját belső szakmai logikáját és áttekinthető felépítését. Alkalmazkodik a megrendelő felsőoktatási intézmény vagy az adott csoport vagy egyén szükségleteihez és lehetőségeihez. Célközönsége a kisgyermekgondozóktól az óvodapedagógusokon és tanítókon át a tanárjelöltekig, illetve már a pályán dolgozó gyakorló pedagógusokig terjed. emellett egyéni vagy csoportos szupervízió keretrendszerét is képezi. Rendkívüli adottsága, hogy egyaránt igénybe vezető mind egyetemi tanszékek, képzőintézetek, mind oktatási intézmények, mind egyéni pedagógusok számára, hiszen a jelen honlapon minden igénynek megfelelő konstrukció fellelhető az egyetemi oktatástól az akkreditált pedagógus továbbképzésen át az egyéni pedagógus szupervízióig.
Az érdeklődést, jelentkezést e-mailben kérjük, hogy már az első érintkezési ponttól megindulhasson a személyes ismerkedés, igényfelmérés, egyeztetés. A Physis Pedagógiai Program óriási tudásbázis, amelyet mindig az Ön igényére, helyzetére, kontextusára hangolunk – csak annyit kínálunk, amennyit a helyzet megkíván, és igyekszünk mindazt kínálni, ami az adott helyzetben adható.
Pozitív pedagógia – másképp
A Physis Pedagógiai Program a pozitív pedagógia széles, nemzetközileg is egyre terjedő irányzatán belül egy olyan iskola, amely a tranzakcióanalízis személyiségelméletét és kommunikációs elméletét (amelyet Eric Berne Emberi játszmák és Sorskönyv c. műveiből ismer a magyar közönség) egyesíti a Carl Rogers által kidolgozott személyközpontú szemlélettel, az erőszakmentes kommunikáció eszköztárával, a modern fejlődéslélektani (developmental neuroscience), valamint az NLP eszköztárával. Így segít elérni, hogy bármely helyzetben a helyzetnek, illetve a gyermek személyiségének és életkori adottságainak megfelelő erőszakmentes, de fejlesztő-nevelő intervencióval tudjon élni a pedagógus: legyen az határállítás, gyermeki agresszió kezelése, közvetítés iskolai konfliktusban, szabálytanítás, teljesítményre adott visszajelzés, pozitív megerősítés, viselkedésformálás, kapcsolatteremtés, bizalomépítés, bátortalan, traumatizált vagy szorongó gyerek kibontakoztatása, deviancia megelőzése vagy akár a szülőkkel való kommunikáció.
Önismeret, önreflexió, önbizalom
A módszer elsajátítása magában foglal egy bizonyos önismereti utazást, és szakmai önreflexiós fejlesztési folyamatot is, amely javítja a pedagógus szakmai önreflexiós készségét, pedagógiai problémamegoldó gondolkodását, erősíti szakmai etikai alapjait, identitását és szakmai önbecsülését.