Background image

Személyiségfejlesztő kommunikáció az oktatásban
– hogy a gyermek és a pedagógus is ki tudjon bontakozni.

EGYETEMI PEDAGÓGUS ALAPKÉPZÉS

Az alábbiakban egyetemi intézetvezetők, tanszékvezetők számára foglaljuk össze, hogyan segíti a törvényileg előírt nevelési-oktatási feladatok kivitelezését, a kommunikációs és személyiségfejlesztő kompetenciák fejlesztését, ha óraadói keretben bevezetik a Physis Pedagógiai Program tanítását. A program segíti a képzőintézményeket, hogy igazán jólképzett, teherbíró, kommunikációs készségekben és személyiségfejlesztésben kompetens, játszmákkal szemben immunis pedagógusokat tudjanak a pályára bocsátani és folytatólagosan támogatni.

Comenius szerint a nyelv és a beszéd az ember legfontosabb sajátossága (Didactica Magna). A beszéd fejlesztése nemcsak kommunikációs eszköz, hanem a gondolkodás és a személyiség fejlődésének alapja. A Tokaj-Hegyalja Egyetem Comenius Intézetében – elsőként az országban – kezdtük el a személyiségfejlesztő pedagógiai kommunikáció készségszintű oktatását azzal a meggyőződéssel, hogy a pedagógus szakmai eredményessége és önbizalma alapvetően a kommunikáció minőségén múlik. A képzés nem csupán módszertant ad a résztvevők kezébe, hanem mélyebb önismeretet, empatikus készséget és biztonságot a nevelési helyzetek kezelésében. Ezzel nemcsak a pedagógus szakmai önbecsülése erősödik, hanem a gyerekek is közvetlen haszonélvezői ennek az újfajta szemléletnek: hiszen egy elfogadóbb, érzelmileg stabilabb, tudatosabb nevelői légkörben fejlődhetnek saját szellemi és lelki alkatuknak megfelelően. Úgy gondolom, hogy ez a fajta képzés nemcsak a pedagógusok munkáját könnyíti meg, hanem hosszú távon komoly társadalmi értéket is képvisel: hozzájárul egy empatikusabb, nyitottabb és harmonikusabb közösség kialakulásához. A gyermekek a jövőnk tükrei. Amit ma beléjük fektetünk, holnap azt kapjuk vissza társadalmunkban.

Dr. Toma Kornélia intézetigazgató egyetemi docens,
Tokaj-Hegyalja Egyetem, Comenius Intézet

Magas teljesítmény és jól szocializált viselkedés – sérülések nélkül

A Physis Pedagógiai Program kommunikációs eszköztárának összehangolt és konzisztens használata révén a pedagógus elfogadó, megtartó, kiszámítható, biztonságos, ugyanakkor a jól szocializált viselkedést és a teljesítményt maximálisan ösztönző érzelmi környezet tud kialakítani, amelyben a gyermek megőrizheti motiváltságát, kíváncsiságát, önbecsülését; adottságai kibontakoznak, személyisége megőrzi kreativitását és lendületét.

Az eszköztárat a pedagógusjelölt nem frontális ismeretátadás formájában sajátítja el, hanem olyan speciális sajátélményű tréningmódszertannal, amely a személyiség mélyrétegeit is mozgósítja a szemléletformálás és a készségfejlesztés érdekében. Emellett magas színvonalon átadja a készségekhez, technikákhoz szükséges háttérismereteket is. Így a megrendelő felsőoktatási intézmény olyan jól képzett, kommunikációs szempontból is magabiztos és kompetens pedagógusokat bocsáthat a pályára, akik hozzáértőn kezelik a gyerekek, tanulók személyiségfejlődéssel, motivációval, szabályozottsággal, személyközi viszonyokkal kapcsolatos visszatérő helyzeteit csakúgy, mint a szülőkkel, kollégákkal kapcsolatos interperszonális helyzeteket.

A túlterhelt pedagógus legjobb szövetségese – a hatékony kommunikáció. A Physis személyiségfejlesztő kommunikációs eszköztár használata semmilyen plusz időt vagy erőforrást nem igényel, hiszen az iskolai élet számolatlan spontán mikro-interakcióját használja ki arra, hogy a pedagógus kapcsolatépítő, személyiségfejlesztő és teljesítményt ösztönző kommunikációt folytasson.

A Physis Pozitív Pedagógiai Intézet biztosítja a tárgy oktatásához szükséges segédanyagokat, jegyzeteket, tankönyveket, munkalapokat, teszteket és vizsga-feladatlapokat.

Részletekbe menő szakmai leírást az itt található publikációban olvashat.

Milyen kompetenciákat fejleszt a Physis Pedagógiai Program?

A Physis Pozitív Pedagógiai Intézet a Physis Pedagógiai Program terjesztése, szervezeti hátterének működtetése céljából jött létre. A felsőoktatási intézményekkel együttműködve pedagógus alapképzésben, ú.n. delegált tréneri rendszerben, óraadói szerződés keretében kínálja fentebb ismertetett képzéseit. A delegált trénereket a Physis Pozitív Pedagógiai Intézet képezi a lehető legalaposabb szakmai és etikai standardoknak megfelelően. A tanmenet a megrendelő felsőoktatási intézménnyel szoros egyeztetésben, annak egyedi igényeinek megfelelően alakítható. Optimális esetben a tanmenet négy modulra oszlik, amely négy félévre, vagy akár négy évre is elosztható. Igény esetén szabadon választott tárgyként próbafélév tanítására is van lehetőség.

A tárgy első és legszembeötlőbb célja az, hogy olyan kommunikációs eszköztárat adjon a leendő pedagógusok kezébe, amely

  • hatékonyan fejleszti a kommunikációs és személyiségfejlesztő kompetenciákat bármely korosztállyal dolgozó pedagógusjelöltek számára
  • ezzel maximalizálja a tanulók egészséges és optimális személyiségfejlődésének esélyeit,
  • olyan raportot (pedagógus-tanuló kapcsolatot, érzelmi csatornát) segít kialakítani, amelyben a tudásátadás hatékonysága a lehető legjobb (hiszen a tudásátadás hatékonyságát döntően meghatározza a tanár-diák kapcsolat minősége)
  • közel-reflexesen, készségszinten működik, mert átadása tréning-módszertannal, készségfejlesztői, sajátélményű eszköztárral, megfelelő önismereti és elméleti előkészítést követően, alapos begyakorlás révén történt;
  • amely a tranzakcióanalízis, az erőszakmentes kommunikáció, a fejlődéslélektanra vonatkozó TA-s és eriksoni, valamint neuro-idegtudományi ismeretek tudományos alapjain áll
  • amely egyszerre védi és fejleszti a tanulók és a pedagógus személyiségét, mert pszichológiailag egészséges interakciós sémákat vezet be az iskolai élet típushelyzeteiben alkalmazható mikro-interakciókra, ezzel megelőzi a pedagógusok kiégését, a pályaelhagyást, segít megelőzni vagy visszaadni a szakmaszeretetet, a motivációt, megelőzni a konfliktusokat a pedagógus és a gyerekek, kollégák vagy szülők között.

A tárgy kevésbé szembeötlő, ám éppily lényeges célja, hogy a pedagógusjelölteknél fejlesszen három olyan személyiségerősséget, amelyek nélkülözhetetlenek a pozitív pedagógusi kommunikáció és szemlélet fenntartásához:

  • jó önismeret („átdolgozott” személyiség, érzelmi intelligencia)
  • folyamatos szakmai önreflexió
  • az érettség erősségei

Milyen módszertannal működik a Physis Pedagógiai Program?

A Physis Pedagógiai Program speciális módszertana lehetővé teszi, hogy

  • a tanult kommunikációs eszközök és technikák készségszinten álljanak rendelkezésre a mindennapi gyakorlatban;
  • fejlődjön a pedagógus empátiás készsége;
  • tudjon szakszerűen közvetíteni vitás helyzetekben;
  • tudjon célravezetően kommunikálni a szülőkkel;
  • megelőzze vagy kezelni tudja a kirekesztés, kiközösítés, bullying negatív csoportdinamikai jelenségeit;
  • a pedagógus személyiségének mélyebb rétegeit is mozgósítani tudjuk, és ezzel visszatér a motiváció, javul az önbecsülés, fokozódik az etikai tudatosság és a felelőségérzet; megsokasodnak a sikerélmények és javul a szakmai önbecsülés, azaz személyes céllá válik, hogy elmondhassuk „én jól képzett, sikeres pedagógus vagyok”.

A pedagógus akkor fogja tudni tartósan fenntartani a saját maga és diákjai személyiségét egyaránt védő és fejlesztő egészséges kommunikációt, ha ennek mély alapjai a személyiségében kialakultak, illetve ha ennek fenntartásához folyamatos támogatásban részesül (ideális esetben: továbbképzés és szupervízió).

A résztvevők által tanult kommunikációs eszközök, technikák és készségek alkalmasak arra, hogy leváltsák a pedagógus eredeti, „hozott” kommunikációs eszköztárát és az abban rejlő esetleges nem célravezető kommunikációs beidegződéseket és kapcsolati szemléletet, amelyeket sok pedagógus reflektálatlanul használ, és amely legtöbbször részben a saját korai neveltetéséből származik, részben pedagógusok több nemzedéken át bejáratott kommunikációs paneljeiből.

A képzés segít rálátni, milyen pszichológiai mechanizmusok miatt tapasztaljuk, hogy ezek a panelek sokszor a legjobb szándék mellett is elidegenítik, kirekesztik, a pedagógus ellen fordítják a gyerekeket, illetve megakadályozzák a bizalomtelt, egészséges raport és így a taníthatóság, szabályozhatóság kialakulását, sőt, alapot adnak a devianciának és a motivációvesztésnek.

Az átadott pszichológiai és kommunikációelméleti háttértudás sokoldalú használatával fokozza a pedagógiai problémamegoldókészséget, lehetővé teszi komplex nevelési és egyéb személyközi helyzetek elemzését és korrekcióját. A hétköznapi kommunikációs készségek hátterében fejleszt három olyan mélyebb szakmai kompetenciát, amelyek nélkülözhetetlenek az igazán színvonalas pedagógusi hatásgyakorláshoz, és egyben fejlesztik a szakmai identitást és önbecsülést, jelesül a jó önismeret („átdolgozott” személyiség, érzelmi intelligencia); a folyamatos szakmai önreflexió és az érettség kompetenciáit.

Kiégés, motivációvesztés, pályaelhagyás megelőzése

A Physis Pedagógiai Program a pedagógus személyiségfejlesztése és kommunikációs fejlesztése és érzelmi-szakmai támogatása révén olyan kompetenciákkal ruházza fel a pedagógust,

  • amelyekkel szakszerűen épít ki stabil pozitív raportot a gyerekekkel, így könnyebben tud megfelelni a nevelés-tanítás örvény adta kettős követelményének, illetve a személyiségfejlesztés törvényileg is előírt követelményének;
  • amelyek ugyanakkor védik saját személyiségét a kudarctól, a frusztrációtól, a kiégéstől, a szakmai identitás és önbecsülés hanyatlásától és segítik abban, hogy mindennapi munkájához megteremtse az együttműködés, a pozitív csoportkultúra és a hatékony tudásátadás és készségfejlesztés pszichológiai előfeltételeit;
  • amelyek egyszerre védik és fejlesztik a tanulók és a pedagógus személyiségét, mert pszichológiailag egészséges interakciós sémákat vezet be az iskolai élet típushelyzeteiben alkalmazható mikro-interakciókra, ezzel megelőzi a konfliktusokat, a pedagógusnak frusztrációt vagy tehetetlenséget okozó helyzetek kialakulását.

Ha jelentkezne vagy kérdezne, kérjük, töltse ki az alábbi űrlapot: