Személyiségfejlesztő kommunikáció az oktatásban
– hogy a gyermek és a pedagógus is ki tudjon bontakozni.
TRÉNERKÉPZÉS
Nagy örömmel üdvözlünk, kedves érdeklődő! Itt megtudhatod, mit tanulhatsz meg és milyen élményben lehet részed, ha jelentkezel a Physis Pedagógiai Program Delegált Trénerének.
Az első turnus már betelt, a következő indulásáról majd időben nyújtunk tájékoztatást.
Mi a Physis Pedagógiai Program?
A Physis Pozitív Pedagógiai Intézet a Physis Pedagógiai Program terjesztése céljából jött létre. A Physis Pedagógiai Program kommunikációs eszköztárának összehangolt és konzisztens használata révén a pedagógus elfogadó, megtartó, kiszámítható, biztonságos, ugyanakkor a jól szocializált viselkedést és a teljesítményt ösztönző érzelmi környezetet tud kialakítani, amelyben a gyermek megőrizheti motiváltságát, kíváncsiságát, önbecsülését; adottságai kibontakoznak, személyisége megőrzi kreativitását és lendületét. A Programot az Intézet által magas színvonalon kiképzett ú.n. delegált trénerek juttatják el az egyetemi alapképzésen és a pedagógus továbbképzésen keresztül a leendő vagy már dolgozó pedagógusokhoz az Intézet közvetítésével, óraadói szerződés keretében.
Az eszköztárat a résztvevők nem frontális ismeretátadás formájában sajátítják el, hanem olyan speciális sajátélményű tréningmódszertannal, amely a személyiség mélyrétegeit is mozgósítja a szemléletformálás és a készségfejlesztés érdekében. Emellett magas színvonalon átadja a készségekhez, technikákhoz szükséges háttérismereteket is. Így a megrendelő felsőoktatási intézmény olyan jól képzett, kommunikációs szempontból is magabiztos és kompetens pedagógusokat bocsáthat a pályára, akik hozzáértőn kezelik a gyerekek, tanulók személyiségfejlődéssel, motivációval, szabályozottsággal, személyközi viszonyokkal kapcsolatos visszatérő helyzeteit, csakúgy, mint a szülőkkel, kollégákkal kapcsolatos interperszonális helyzeteket.
Mi az, hogy physis?
A physis a tranzakcióanalitikus pszichológia középponti fogalma – az egészséges emberi fejlődési és motivációs energia megnevezése Eric Berne személyiségelméletében, amelyet a magyar olvasó az Emberi játszmák és a Sorskönyv című művekből ismerhetett meg. Ez a természetes energia hajtja előre az emberi személyiség kibontakozását, tanulását, fejlődését, gyógyulását, jó alkalmazkodását. Ez az, amitől kihajt a magból a növény, kisbaba lesz a szedercsírából; amitől begyógyul az ujjad, ha elvágod, amitől felcsillan a kisgyermek szeme, ha új játékot, új kihívást helyezünk elé.
Ezzel az energiával gazdálkodunk, amikor a saját gyermekünket neveljük, vagy azokat a gyerekeket, akiket a szüleik a gondjainkra bíztak. A physis, az egészséges emberi testi-lelki energia, motiváció, lelkesedés, kötődés, kreativitás, tettvágy minden társadalom legdrágább kincse. Ezért fontos, hogy egy cseppjét se veszítsük el, ne pazaroljuk, ne törjük meg, hanem felszínre segítsük, gazdagítsuk, és hozzáértőn tereljük konstruktív, civilizált mederbe.
Ez azonban komoly hozzáértést igényel, hiszen az emberi személyiség rendkívül komplex rendszer, amelynek rétegei az idegrendszer fejlődésével rakódnak egymásra, és ez mindig más és más fejlődési szükségletekben, életkori jellemzőkben nyilvánul meg. 25–30 év, mire egy embergyerek elkészül, hiszen a prefrontális kéreg, ember mivoltunk letéteményese, ekkorra fejezi be érését.
Mondataink titkos belső mechanikája – pozitív kommunikáció a pedagógiában
Eric Berne korszakos jelentőségű személyiségelmélete írta le, hogy a személyiségünk hogyan áll össze a szüleinktől és szülőfiguráinktól, így nevelőinktől, tanárainktól kapott sorsformáló üzenetek hatására:
- a bennünk továbbélő Gyermeki Énünk érzéseiből, gondolataiból, örömeiből és félelmeiből
- a Felnőtt-énünk észszerű, logikus, tájékozott, talpraesett erejéből
- a szüleink, szülőfiguránk bennünk elraktározott normáiból, elveiből, szabályaiból és törődő, gondoskodó hatásaiból, amelyeket Szülő-énünkben elraktározunk
Berne nemcsak az egészséges és a traumatizált lélek természetrajzát segített megérteni, hanem egy kifinomult kommunikációelméletet is hátrahagyott, amely megmutatja, mitől tud némelyik mondat annyira fájni, és hogyan tudunk úgy kommunikálni, hogy a másik – legyen az gyermek, tanítvány vagy kolléga – érzelmi biztonságban érezze magát, hogy fejlődni, bízni, tanulni, hibázni és a hibáiból okulni tudjon; hogy megtanuljon egészséges szabályokat elfogadni és azok között mozogni; hogy megtalálja a saját erősségeit és azt a helyet a világban, ahol szellemi és lelki alkatának megfelelően kibontakozhat.
A személyiségfejlesztő kommunikáció tanulható!
Kommunikációs kompetenciafejlesztés a gyerek és a pedagógus szolgálatában
Ez a fajta kommunikáció nem ördöngösség – Berne segít megragadni és taníthatóvá tenni a személyiségfejlesztő kommunikációt. Ez a trénerek dolga – képzésben vagy már pályán lévő pedagógusok mindennapi munkáját könnyebbé és élvezetesebbé tenni azzal, hogy eltávolítjuk az útjukból az esetleg öntudatlanul saját maguk okozta kommunikációs akadályokat, felruházzuk őket egy olyan kommunikációs eszköztárral, amely segít a gyerekekkel stabil, pozitív raportot kialakítani; a csoportban vagy az osztályban érzelmileg biztonságos, fejlesztő, teljesítményt ösztönző és jól szabályozott légkört teremteni; segít kezelni a különféle csoportdinamikai jelenségeket; segít a még ösztönösen viselkedő gyerekek viselkedésein eligazodni; segít magabiztosan mozogni abban a komplex, ötpontos erőtérben, amelyet a gyerekek, a szülők, a pedagógusok, az intézmény és a fenntartó alkot; továbbá fejleszti a pedagógus problémamegoldó gondolkodását és szakmai önbecsülését.
Nehéz szebb munkát elképzelni, mint azt, hogy a végfelhasználó – az ezer meg ezer kisgyerek számára biztosítjuk, hogy a nevelőiktől, tanítóiktól kedvességet, nyugalmat, kompetens, szakszerű, fejlesztő kommunikációt kapjanak napról napra, és ezzel megőrizhessék önbizalmukat, pozitív énképüket, jó élményt szerezzenek az iskoláról és a társas közegről, s jó jövőképet alkothassanak magukról. A Physis Pedagógiai Tréner lényege, hogy eljuttatja a szeretetet és a nevelői-tanítói hozzáértést az ország kisgyerekeihez – azokhoz, akik a következő generáció társadalmát alkotják.
A trénerképzés szerkezete
A gyakorlatban ez négyszintű képzést jelent:
- elsajátítod a kommunikációs eszköztárat, amelyet a pedagógusoknak segítesz majd magukévá tenni, és amely 10–12 kommunikációs eszközből és technikából áll;
- elsajátítod azokat a pszichológiai háttérismereteket, amelyekre ezek alapulnak, a tranzakcióanalízis, erőszakmentes kommunikáció, fejlődéslélektan és humánetológia területeiről;
- elsajátítod azt a sajátélményű módszertant, amely segít, hogy mindezt a lehető legmélyebb és leghatékonyabb személyiségfejlesztő hatással tudd átadni a képzésben levő pedagógusoknak;
- elsajátítod a Physis Pedagógiai Program etikai és értékrendi alapjait, a pedagógusszakma etikai felelősségét, valamint azt a szemléletet, amely a pedagógus hivatás lényegét adja.
Ha van kedved részt venni ebben a lelkesítő munkában, jelentkezz te is Physis Trénerképzőre! Az első jelentkező e-mail után minden egyeztetés személyesen történik. Szeretettel várunk, ha pszichológus, pedagógus, szociális munkás, andragógus vagy más diplomás szakember vagy!
A trénerképző felépítése
A Physis Pedagógiai Program négy modulból áll, ezért a trénerképző két fő részből épül fel:
- egy Alapozó modulból és
- négy Élesítő modulból
Szellemi tulajdonjog
A Physis Pedagógiai Programot Frank Orsolya PhD pszichológus, tranzakcióanalitikus tanácsadó, EASC minősített képző szupervízor, egyetemi docens fejlesztette ki, aki a módszer szellemi tulajdonjogának kizárólagos birtokosa. A módszert a kiképzett tréner kizárólag a Physis Pozitív Pedagógiai Intézet közvetítésével oktathatja, erről szerződést ír alá, és tudomásul veszi, hogy az attól való eltérés jogi következményeket von maga után.
Ha jelentkezne vagy kérdezne, kérjük, töltse ki az alábbi űrlapot: