Background image

Személyiségfejlesztő kommunikáció az oktatásban
– hogy a gyermek és a pedagógus is ki tudjon bontakozni.

PEDAGÓGUS TOVÁBBKÉPZÉS

Az alábbiakban ismertetjük azokat a kötelező akkreditált pedagógus továbbképzési és egyéb pedagógus továbbképzés formákat, amelyekben rendelkezésre áll a Physis Pedagógiai Program a pedagógusok kommunikációs kompetenciáinak fejlesztésére, a kiégés és motivációvesztés megelőzésére, az óvodás, általános iskolás és középiskolás gyerekek személyiségfejlődésének és tanulmányi teljesítményének támogatására.

Akkreditált e-learning tananyag

A Physis Pedagógia Program célterülete a pozitív kommunikáció és a pozitív fegyelmezés a pedagógiában. Alapelemeit és legfontosabb kommunikációs eszközeit tartalmazó akkreditált 30 órás tanfolyamot a Neteducatio Kft. forgalmazza, és itt egyetlen kattintással hozzáférhető. Ám javasoljuk, hogy előbb olvasd el az alábbi ismertetőt.

E szakmai továbbképzés célja, hogy olyan eszköztárat adjon a pedagógus kezébe,

  • amely segít sérülés nélkül fegyelmezni és szocializálni a gyerekeket az óvodától az egyetemig bármely korosztályban;
  • amely azonnali gyakorlati segítséget nyújt a mindennapok feszült helyzeteiben, akár nehezen kezelhető, agresszív vagy akár SNI-s gyermekkel próbálsz szót érteni és érzed, hogy a megszokott eszközök nem vezetnek jó irányba; akár a szülőkkel, kollégákkal kapcsolatban érzed magad eszköztelennek;
  • amely hosszabb távon segít simább, harmonikusabb érzelmi légkört teremteni, jobban megszólítani a gyerekeket, segít eligazodni a viselkedésükön és tanítható állapotba hozni őket;
  • amelyek konzisztens használatával sikerülhet érzelmileg biztonságos és a teljesítményt ösztönző érzelmi légkört kialakítani a gyerekek körül akár az óvodai fejlesztés, akár az általános vagy középiskolai fejlődési szemléletű gyakorlatában;
  • amely egyszersmind védi a saját személyiségedet a kudarctól, a frusztrációtól, a kiégéstől, a szakmai identitás és önbecsülés hanyatlásától;
  • amely segít abban, hogy csoportdinamikai szinten is megteremtsd az együttműködés, a pozitív csoportkultúra és a hatékony tudásátadás és készségfejlesztés pszichológiai előfeltételeit;
  • amely igen széles tudományos háttértudás eredményeit sűríti egy maroknyi kommunikációs eszközbe és ezeket a háttérismereteket is segít megismerni, hogy tudd, miért nem működik, ami nem működik; miért válik be, ami beválik, és hogy más helyzetekben is értőn el tudj igazodni, megtanuld fogalmilag elemezni az elakadásos helyzeteket (a tranzakcióanalízis, az erőszakmentes („asszertív”) kommunikáció, a fejlődéslélektanra vonatkozó TA-s és eriksoni, valamint neuro-idegtudományi ismeretek, illetve a humánetológia – evolúciós pszichológia területeiről);
  • amelyekkel leválthatod azt az eredeti, „otthonról hozott” kommunikációs eszköztáradat, amelyet reflektálatlanul használsz, amely valószínűleg már neked sem esett jól, amikor a családodban vagy a pedagógusaidtól hallottad. Ezek lehetnek a szüleid szerencsétlenebb mondatai, és lehetnek a pedagógusok több nemzedéken át bejáratott kommunikációs paneljei, amelyek sokszor a legjobb szándék mellett is elidegenítik, kirekesztik, a pedagógus ellen fordítják a gyerekeket, és megakadályozzák a bizalomtelt, egészséges raport és így a taníthatóság kialakulását.
  • amelyek használata semmilyen plusz időt vagy erőforrást nem igényel, hiszen az iskolai élet száz meg száz apró mikro-interakcióját formálja spontán és esetleges kommunikáció helyett tudatosan személyiségformálóvá; (pl. magatartászavar kezelése; osztálytermi konfliktus kezelése; teljesítményre adott visszajelzés; határjelzések, pozitív fegyelmezés; bproblémás vagy halmozottan hátrányos helyzetű gyermek megfelelő kezelése, fejlesztés; csúfolás/bullying kezelése stb.), amelyeket a saját intuitív mintázatfelismerő képességedre támaszkodva (Gestalt) alkalmazhatsz és kedved szerint, a pillanatnak megfelelően tölthetsz meg tartalommal;
  • amely kommunikációs eszközök összehangolt és konzisztens használat mellett a hónapok és évek során egy egységes, konzisztens érzelmi-tanulási környezetet teremtenek és tartanak fenn, amelyben a tanuló megőrizheti érzelmi biztonságérzetét és motiváltságát; biztosítja, hogy a gyerekek bizalma és önbizalma nem sérül, motivációjuk és kíváncsiságuk megőrzi lendületét, javulnak tanulásmódszertani képességeik és a pályaválasztáshoz szükséges intellektuális önismeretük;
  • amely egyszerre védi és fejleszti a tanulók és a pedagógus személyiségét, mert pszichológiailag egészséges interakciós sémákat vezet be az iskolai élet típushelyzeteiben alkalmazható mikro-interakciókra, ezzel megelőzi a konfliktusokat, a pedagógusnak vagy tehetetlenséget okozó helyzetek kialakulását. Ezzel segít megőrizni a szakma szeretetét és megelőzni a kiégést és a pályaelhagyást.

Az átadott pszichológiai és kommunikációelméleti háttértudástól bízvást várhatod, hogy javul a pedagógiai problémamegoldókészséged; ítélkezés vagy kétségbeesés helyett afféle megoldandó ördöglakatként tekintesz majd egy-egy nehéz helyzetre, és ott lesznek a kezedben a fogások is, hogy hogyan találj rá az ördöglakat – a különféle komplex nevelési és egyéb személyközi helyzetek – nyitjára.

A módszer a fentiek mellett magától értetődően fejleszt három olyan szakmai kompetenciát, amelyek nélkülözhetetlenek a pozitív pedagógusi kommunikáció és szemlélet fenntartásához, valamint a pedagógusi kiégés és a megfelelő szakmai identitás és önbecsülés fenntartásához:

  • jó önismeret („átdolgozott” személyiség, érzelmi intelligencia)
  • folyamatos szakmai önreflexió
  • érettség erősségei

Igény szerinti képzések – nem akkreditált, hanem minden ízében a helyzetre szabott

Az igény szerinti (nem akkreditált) képzések óriási előnye, hogy maradéktalanul a pillanatnyi helyzetre, problémára, a helyi adottságokra, a megrendelő intézmény és kollégák igényeire szabhatóak. Az egyes nem akkreditált képzés összeállítását alapos és több körös oda-vissza egyeztetés, igényfelmérés és ajánlattétel előzi meg. A képzés a Physis Pedagógiai Program teljes tudásbázisából a helyzetnek és az igényeknek megfelelően összeállított képzési tervet tartalmaz. Ez az alábbiakat foglalja magában:

  • kommunikációs készségfejlesztés, helyzetgyakorlatok
  • kommunikáció a fenntartó, az intézmény, a szülők, a pedagógusok és a gyerekek komplex viszonyrendszerében
  • kommunikációelmélet
  • magatartászavarok kezelése, deviáns, „hisztis” vagy halmozottan hátrányos helyzetű gyermek megfelelő fejlesztése, pozitív fegyelmezése, támogatása
  • fejlődéslélektan kommunikációs szemüvegen át
  • határállítás, szabálytanítás
  • motiváció, érdeklődés fenntartása
  • személyiségelmélet
  • csoportdinamika, humánetológiai háttér, stigma, kirekesztés, bullying
  • pedagógiai problémamegoldó gondolkodás, esetfeldolgozás, esetelemzés, szakmai önreflexió
  • pedagógus identitás, etika, szakmai önbecsülés

Ha jelentkezne vagy kérdezne, kérjük, töltse ki az alábbi űrlapot: